Näver .....

Det är så roligt att skapa och att få testa på nya tekniker. Jag var på en "prova på" i helgen och fick testa näver.  Näversaker var väll poppis på 70-talet tror jag och har kanske en liten "tönt" stämpel över sig. Men vilke underbart material att jobba i: starkt, segt men ändå smidigt. Precis efter att jag gjort min första "sockerskål" i näver så var vi förbi en antik/loppis. Där hittade jag några näverföremål och började direkt studera hur de var gjorda. "Men", utbrast jag, "den här personen har ju bara gjort ett vart..., man ska ju gå tillbaka också...". Tänk vad man får andra ögon då man själv har testat.

"Tönt" stämpeln beror kaske på att man man tycker att har man sett en skål så har man sett alla. Jag tror att det gäller att hitta nya uttryckssätt för ett gammalt beprövat material. Vad kan man göra av näver idag som känns nytt och aktuellt? Hur kan man utveckla tekniken och kanske kombinera den med något annat? Ja det är denna typ av frågor som jag tror att hantverkare behöver fråga sig för att utveckla sitt hantverk och för att det skall kännas att det hör hemma i dagens "moderna" samhälle. Hantverk är underbart tycker jag!

När jag kom hem plockade jag genast tillbaka en liten näver korg som jag varit på väg att skänka till loppis. Den är nog en korg som jag fått då jag var liten och som jag lekt med mycket. Den hade nu, efter att jag själv testat näver, fått en ny betydelse för mig. Vilken tur att jag hittde den.



Jag ska nog inte ha socker i min korg men jag ska se till att jag använder den.

Kommentera här: