Återbruk

Att återanvända saker är ju verkligen att spara på miljön. Eller hur? Därför blir jag så glad då jag upptäcker fiffiga lösningar runt omkring mig.

Det blir extra kul när nytt möter gammalt som när vi i stugan använder en kopparbunke med lock som förvaring av elkablar,fördelardosor och timer. Eller att låta det där korgen av björkrot (tror jag) få fungera som tidningskorg. Ett underbart hantverk får nytt liv!

I senaste numret av tidsskriften "Hemslöjden" hittade jag ännu ett underbart exempel på återbruk. Det var en lite artikel om Stockholms Stadsmission som gjorde tygkassar av tyg och kläder som de får in. Denna kasse skapar sysselsättning och arbetstillfällen för de som deltar i stadsmissionens sociala verksamhet samt återanvänder tyg som blivit kasserat av någon. Kassen har samma konstruktion som många plastpåsar har ochh kan köpas i Stockholms Stadsmissions butiker för 40 kr. Vilken underbar idé. Flera bra saker i en! Kassen har till och med gjort succé i Japan!
Här kan ni se en bild av kassen.

Kommentera här: