Pepparkakor - 3 veckor kvar

Idag är det 3 veckor till julafton och vi är inne i advent, väntans tid. En tid att reflektera över saker och händelser. Fram till jul tänker jag göra ett inlägg i bloggen varje dag, lite som en adventskalender. Jag tror det kommer att handla om förberedelse inför jul, tankar kring förväntningar och väntan, samt saker som händer fram till jul.
 
Något som jag tycker hör hemma så här i advent är pepparkaksbak. Jag gör gärna egen pepparkaksdeg och har i många år haft min mammas farmors recept. Jag skulle gärna vilja tillverka mina egna pepperakaksformar. Men hittills har det inte blivit så. Men jag försöker gärna hitta lite roliga pepparkaksformar så att pepparkakorna blir lite personliga. I år har jag en hjärtform och en ny gubbe som jag testar. Gubb-formen är handgjord och köpt på Gysinge.
 
Att baka pepparkakor tillsammans med vänner har blivit en tradition för fler och fler har jag förstått. Att i samband med första advent samlas hemma hos en vän-familj och baka tillsammans. Det blir som en start på adventsfirandet och man kommer i stämmning. Kul att nya traditioner skapas.
 

Kommentera här: