Tema SJALAR

Mitt nuvarande tema i stickväg är SJALAR. Den först sjalen jag stickade var i två-trådigt ullgran som jag inhandlat på en marknad i Lycksele nu i sommar. Fransarna var ett restgarn som är som en enda stickad snodd i olika brun-aktiga färger.

Sjalen är stickad på tvären. Man ökar hela tiden bara på en och samma sida, när man sedan stickat så "djup" som man vill att sjalen ska vara så minskar man på samma sida tills det återstår 5 maskor (samma antal som man började med). I mönsterat stod det att man skulle sticka rätstickning men jag valde att göra den i slätstickning. Jag tycker att ytan blir finare och det blir dessutom lättare att hålla reda på när man ska öka (vilket man då gör på varje rät varv). Sjalen får på detta vis än avig och en rät sida.

Grundmönstert är från boken "Stickverket - 40 projekt från avigan till rätan" av Birgitta Engardt. En bok med helt underbara bilder. Det roliga med denna bok är att jag faktiskt har köpt den på min Ica-butik för ett par år sedan.

Den sjal som jag nu håller på med bygger på samma grundmönster. Men nu har jag gått upp i storlek på sticker, nr 10, och använder mig bara av roliga restgarner som alla har olika struktur.



Min första sjal.

Kommentarer:

1 Vic:

skriven

Du är så otroligt duktig, den är säkert jätte skön också. Kram Vic

Kommentera här: