Äppel päppel pirum parum ...

Nu när det är äppeltider så har jag börjat leta efter recept som innehåller äpplen. Här är några som jag tyckte verkar goda och enkla att göra. Har du något recept med äpplen i som du vill dela med dig av? Just nu är jag på jakt efter ett bra recept på "långpanne-äppelkaka".  och har hittat ett på följande sida: http://www.ragazze.se/2006/10/20/appelkaka-i-langpanna/



Äppelsorbet
Lägg några äpplen i frysen och riv dem sedan med grovt rivjärn. Då får man en äppelsorbe som passar utmärkt som "amuse-bouche", en smakrensare mellan rätterna. (källa: Lantbrukarnas Riksförbund)

Ungsbakade nötäpplen
Gröp ur sköljda äpplen med en äppelpipa. Fyll hålrummet efter kärnhuset med en blandning av mjuk (eventuell ljummen) honung, lite smör, hackade val- och hasselnötter eller mandel och möjligtvis kokosflingor. Ställ äpplena trångt i smord ugnsform, lägg en liten smörklick ovanpå varje äpple. Baka äpplena i 225 grader C ungsvärme i ca 15 minuter eller tills de är lagom mjuka.
(Källa: Nya Annas mat)

Bojans Äppelknyten
175 g margarin/smör
2 msk strösocker
1 ägg
1 tsk bakpulver

Skala 8-10 äpplen, kärna ur dem. Kavla ut degen, skär ut fyrkanter, sätt ett äpple på varje, fyll hålet med kanel och socker. Vik över snipparna, trycktill. Pensla med ägg, beströ med socker och mandel. Greädda.
(Det känns som att detta recept kan vara lite otydligt, men det är nostalgi för mig. Det står exempelvis inte i vilken värme och hur länge man ska grädda.) (Källa: Bojan 1975)

Svenska dagbladet hade några äppelrecept förra fredagen. Kolla in även dem: Äppelrecept

Kommentarer:

1 sis3:

skriven

Hm, låter gott!

Jag har nått recept där man kan komplettera äppelrivet med lite rom har jag för mig, och serverar med lätt vispad grädde, också gott!

Bojan knytena måste jag återuppliva!

2 vintage lover:

skriven

ÅÅÅÅÅÅÅ va mysigt med Bojan nostalgi....om någon provar kan ni väl tipsa om grader osv...

Låter super mumsigt med sorbén..måste prövas.

Våra chilifrukter är fortfarande oranga!

Kommentera här: