Cykling

Idag cyklade jag till jobbet för första gången i år. Det är en sträcka på ca 8 km. Oj, va det var härligt! Lagom varmt ute och vad jag mådde bra när jag kom fram! Det känndes verligen att kroppen och hjärnan kom igång, blodet cirkulerade för fullt i kroppen. Det är så man vill känna sig: pigg och allert då man börjar sin arbetsdag.

När jag sen kom hem på kvällen så fick jag belägg för min känsla då jag läste vad Albrecht Jung vid Karlstad universitet hade att säga om motion och hjärnan. Genom att träna en aktivitet varja dag och komma upp i en puls på 130 slag /minut under en halvtimme ökar hjärnans densitet och vi undviker hjärnsjukdomar.  Han pratar om att motion ökar vår livsmotivation. Idag vet vi att det hela tiden kan bildas nya hjärnceller om vi bara ger hjärnan den näring den behöver. Endorfin är ett smärtdämpande hormon som frigörs i hjärnan genom fysisk rörels, fortsättar han at säga. Därför blir hans påstående om att vi med motion och fysisk aktivitet kan motverka depression, något som låter logiskt.

Appropå cykling så visade min son mig detta imponerande klipp. Själv tror jag att jag håller mig på marken.
http://www.freeride.se/video/danny-macaskill/

Kommentarer:

1 Gudrun Bonér:

skriven

Wow vilken kille! Vist blir man inspirerad men samtidigt livrädd! Jag tycker att det känns tryggt att du håller dig på marken.

Kommentera här: