Jul-kaks-bak

I år har jag bakat två sorters kakor till jul: pepparkakor och rån.

Papparkaksreceptet är min mammas farmors recept. Det går att göra riktigt tunna pepparkakor om man vill.



Under årens lopp har jag samlat på min alla möjliga pepparkaksmått både traditionella och lite mer udda varianter. Så det blir allt från pippilångstrump till minin gubbar och bilar. Jag har också fått tag i mått som föreställer en skidåkare (Gevaia reklamen) och en vindsnurra (från ett elbolag).



I år gjorde jag några riktigt stora som vi ska hänga i julgranen som dekoration. Jag höll på att bli tokig idag då jag skulle dekorera dem. Jag blandande till glasyren och gjorde sen en strut av bakplåtspapper, men struten sprack och hålet blev för stort så det slutade med att jag tog en vanlig 3 liters påse som jag gjorde hål i och spritsade. Jag gjorde sen en till sats som jag gjorde lite grön och använde även denna gång en plastpåse som sprits. Hålet gjorde jag med en nål så det blev en fin linje. Kontrasten den tjocka och den tunna linjen tycer jag funkade bra.



Jag återkommer med rånbaket imorgon...

Kommentarer:

1 Susanne:

skriven

Så vackert, vi gjorde såna på kyrkis men i papper och smältlim.

Kommentera här: